M'n eerste dag op de verloskamers...xD - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu M'n eerste dag op de verloskamers...xD - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu

M'n eerste dag op de verloskamers...xD

Blijf op de hoogte en volg Paulien

18 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Halloo allemaal.. Weer een verslagje uit het verre Suriname. We hebben het nog steeds super naar ons zin en we willen nog lang niet naar huis:)..

Vandaag ben ik begonnen op de verloskamers en heb ik de chirurgie afdeling verlaten. Het was echt bizar en ik ben er na 1 dag al achter dat bevallingen niks voor mij zijn. Vanmorgen eerst een beetje meegelopen en gekeken. Vanmiddag kwam ik binnen op een verloskamer waar een moeder moest bevallen. De verloskundige was er ook bij en op een gegeven moment kreeg die vrouw ruzie met de verloskundige. Ze vond haar kattig, leefde niet mee dus de verloskundige moest weg van die vrouw. De verloskundige gooit de spullen van haar af en gaat zonder wat te zeggen de kamer uit. Okeeey, sta je dan. Totaal geen ervaring nog opleiding voor verloskunde en je moet het maar uitzoeken.. Ik wilde ook weg gaan maar ik mocht van die vrouw absoluut niet weg, want zonder mij kon ze het niet en ik moest haar helpen.. Dus ik ben maar gebleven in de hoop dat er een verloskundige op zou komen dagen, maar die kwam maar niet. Ondertussen heeft die vrouw m'n handen tot moes geknepen en na een uurtje zag ik het hoofdje al komen. OKey, en nu?? Roepen, maar er kwam niemand.. Ik zeg tegen die vrouw "knijp uw billen nog maar even bij elkaar, dan ga ik snel een verloskundige halen".. Maar ik mocht niet weg. Nog maar een keertje roepen dan. En ja hoor, eindelijk kwam er een verloskundige. "Wat is er aan de hand?" Uhmm tja wat is er aan de hand als je op de verloskamer werkt en er een vrouw moet bevallen?? Ik heb de verloskundige geholpen met wat voorbereidingen en ben toen naar huis gegaan want mijn dienst zat er al een half uur op, dus heb helaas de bevalling niet af kunnen maken.. Ik ben benieuwd wat me de komende vier weken nog gaat brengen..

Zaterdag hebben we Quad gereden.. Echt super gaaf! We begonnen bij Zanderij (het vliegveld waar we op 06-02 zijn geland).. Na eerst een rondje rond het vliegveld gereden te hebben, zijn we de savanne ingecrosst.. Dat was allemaal van dat mulle, losse, witte zand. Super gaaf. Goed gas erop en gaan met die banaan.. We vlogen alle kanten op.. Daarna moesten we over van die zandwegen. Het was van dat rooie zant en het was heel droog dus het stof vloog overal en we waren allemaal rood van de stof.. Geen gezicht.. Toen zijn we de jungle ingegaan en zijn we eerst met kleren en al een beekje ingesprongen. Lekker even afkoelen en toen konden we weer door. We moesten over boomstammen heen, onder boomstammen door en door de rivier. Op een gegeven moment moest ik naar beneden op een steile helling een beekje in en in het beekje onder een boomstam door, maar ik zat muurvast onder die boomstam. Gelukkig hadden we twee sterke begeleiders mee die me eruit hebben gehaald. Daarna hebben we in de savanne nog een keer muurvast gezeten in een grote waterplas. Gelukkig zijn we ook daar weer uit gekomen.. Het ging regenen en de waterplassen werden steeds groter. Voor ons natuurlijk alleen maar leuk! Met een hoge snelheid door de plassen heen en het water spatte als een paraplu over ons heen. Je kon echt even niks meer zien. Toen we uit de jungle kwamen, werden we aangehouden door het Franse leger die daar aan het oefenen was. We moesten hem volgen en we werden naar de officier geleid. één van de begeleiders heeft een mooi verhaaltje opgehangen dat we de bordjes niet hadden gezien enzo, en uiteindelijk mochten we toch door.. Met een gang van 86km/uur op naar huis. Toen we weer terug waren bij Zanderij, nog even een rondje op twee wielen gedaan en daarna lekker naar huis. Echt een super gave ervaring..

Gisteren (maandag) was er Holi in de stad. Dat was een feestdag van de hindoestanen.. Het was een kleurrijk feest en werd gevierd in de Palmentuin. Je kon daar verschillende kleuren poeder kopen en iedereen was elkaar onder die poeder en zooi aan het gooien.. Echt grappig.. Iedereen was helemaal gekleurd. Nu al een poos aan het prutsen om die zooi uit onze kleren te krijgen, maar dat valt nog niet mee.. gisteren een uur onder de douche aan het schrobben geweest met een afwasborstel, maar dat hielp ook niet echt. Vandaag op het werk waren nog steeds de resten bij iedereen te zien.

Het weer was hier vandaag wat minder.. De hele dag een beetje regen gehad en nu om 20:00 is het hier nog 25 graden, maar voor hier is dat koud en we zitten dan ook met dikke kleren aan buiten. Al met al mogen we niet klagen en gaat het super goed hier..

Oww, ik vergeet bijna mn vrijdag ervaring te vertellen. Vrijdag heb ik met Mirjam op de Operatie Kamers gestaan.. Wat was dat gaaf zeg! We hebben eerst meegelopen met de Uroloog.. We hebben twee operaties gezien van een prostaat verkleining. De prostaat was vergroot en vernauwde dus de urineweg waardoor de patiënt niet goed kon plassen. Met een soort mesje via de penis heeft hij een stuk van de prostaat weggesneden en we konden meekijken op een scherm. Heel gaaf. Daarna hadden we een sectio (keizersnede). Dat was zoo ontzettend tof! Het ging er nog al ruig aan toe want de chirurg kon het kindje er niet uit krijgen. Hij sneed eerst de buik open en daarna de baarmoeder. Toen hij het mes zette in de baarmoeder, spoot het vruchtwater met bloed eruit. De grond zat er helemaal onder en de chirurg zelf ook.. Wat een bende.. Het kindje moest uiteindelijk nog met de tang uit zijn positie worden bevrijd omdat de chirurg hem er niet uit kon krijgen met zijn handen. het was een jongentje.. Daarna de buik weer dichtgenaaid en zijn we snel weer terug gegaan voor de volgende operatie. Blaastenen verwijderen. Ook gaaf om te zien. Daarna hadden we weer een keizersnede.. Dit ging er iets minder ruig aan toe. een meisje.. Daarna nog een buikoperatie gezien, een stukje van een oogoperatie en een stukje van een hartoperatie. We hebben ook nog een operatie gezien waarbij de baarmoedermond dicht werd genaaid via de vagina. Was niet echt een prettig gezicht maar wel super gaaf om te zien. We stonden met de operaties overal met onze neus bovenop.. Echt bizar hoe het er hier aan toe gaat. Een verpleegkundige die niks had te doen zat lekker in een hoekje de krant te lezen tijdens de operatie en een ander zat met dr telefoon te spelen.. Er vlogen vliegen rond en we mochten de hele dag met hetzelfde mondkapje en hoofdkapje rondlopen.. een super ervaring!!!!!!!!!!!!

Ik ga de was nog even doen en dan lekker op tijd naar bed.. Morgen weer fris en fruitig zijn om kindjes ter wereld te brengen..

Veel liefs Xx

  • 19 Maart 2014 - 00:41

    Gerben Van Asselt :

    Cool!!! Echt leuk om je belevenissen te lezen!

  • 19 Maart 2014 - 00:42

    Petra:

    Woww!!!!! Wat een ervaringen...
    Leuk om dit zo te lezen in de nacht van dinsdag op woensdag om 00:33u ;-) hahah!
    Lijkt me mooi om al die wondertjes de wereld op te zien komen!

    Haha, ik zag de foto's al op facebook.. Je was erg kleurrijk!
    Hoop wel dat je 'gewoon blank' terug komt in Nederland hoor!! :p
    Stoer trouwens dat Quad rijden, ben jaloers op je...


    Groetjes uit Elspeet,
    Liefs x

  • 19 Maart 2014 - 11:42

    Ans:

    Nou jou leven is bepaald niet saai te noemen. Je maakt wel een hoop mee. Leuk om te lezen.
    En natuurlijk weer iets voor jou om onder een boom met een quad vast te komen zitten. Ha Ha.

    We wachten weer op een volgend verslag.

    Groetjes

  • 19 Maart 2014 - 22:02

    T. Arja:

    Hee Paultje , wat super leuk om dit allemaal te lezen en te zien wat je meemaakt , 'k zou best wel even om het hoekje willen kijken!!! En ff meedoen met dat crossen ,!!!! Super op zo'n ding!!!hier niet zo veel te melden! Beetje saai hè ? Veel liefs daar en geniet! Xxxxxx

    Groetjes uit uddel


  • 20 Maart 2014 - 21:28

    Je Moeder:

    hoi paulusje

    ontzettend leuk geschreven!!!
    je maakt wat mee daar zeg!! wat zou ik toch graag eens even bij je om het hoekje willen kijken.
    je komt toch zeker nog wel een keertje terug of???? je bent er al aardig ingeburgerd zo te zien.
    we horen of zien je vanavond wel weer.
    heel veel liefs en groetjes ook aan de anderen
    dikke knuffel

    je moeder

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Mijn stage in Suriname...

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 704
Totaal aantal bezoekers 36861

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 08 Juli 2014

Mijn stage in Suriname

Landen bezocht: