I ♥ SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu I ♥ SU - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu

I ♥ SU

Blijf op de hoogte en volg Paulien

02 April 2014 | Suriname, Paramaribo

Halloo iedereen...

Ik besefte van de week ineens dat we helemaal in Zuid-Amerika zitten. Eigenlijk heb je dat helemaal niet door als je hier zit. Ze praten natuurlijk bijna allemaal Nederlands hier.
Het is heerlijk weer. Elke dag schommelt het een beetje tussen de 30 en 35 graden. Gelukkig waait het wel dus het is wel uit te houden. Alleen in het ziekenhuis is het wel super warm. Bijna nergens heb je airco.

Mijn stage op de verloskamers zit er al weer bijna op. Alleen volgende week nog en dan ga ik naar de IC of naar de SEH.. Je maakt echt elke dag weer rare dingen mee op de verloskamers. Ik heb ondertussen al veel bevallingen gezien en kindjes opgevangen. Als ze dan geboren zijn neem ik het kindje over en dan ga ik het wassen en verzorgen. Wel super leuk om te doen!
Elke bevalling is totaal anders. Sommige gaan heel snel en dan is het kindje er al voordat de verloskundige haar handschoenen aan heeft kunnen doen. Andere bevallingen gaan heel moeilijk. Mijn eerste bevallingen waar ik bij moest assisteren was zo'n bevalling. Het kindje wilde niet komen maar ze was al aan het persen dus het moest nu snel geboren worden. De verloskundige is op een stoel gaan staan en ging met haar volle gewicht op de buik van de moeder hangen om het kindje naar beneden te duwen. Uiteindelijk was het hoofdje eruit maar de schouders bleven steken. Het hoofdje werd helemaal paars en de verloskundige moest heel veel kracht zetten om het kindje eruit te trekken. Gelukkig lukte het maar er zat geen teken van leven in. De verloskundige begon te reanimeren en ze heeft de longetjes uitgezogen en toen kreeg ik het kindje in m´n handen gedrukt. `Uhm wat moet ik nu doen??`Niks doen is geen optie, dus ik heb het hard over zijn rugje gewreven en daarna het ventje op z´n kop gehouden en op zijn billetjes geslagen en toen begon het te huilen. Het gevoel wat er dan door je heen gaat is echt geweldig. Het kindje gewassen, aangekleed, prikjes gegeven en alles wat erbij hoort en toen werd ik al weer naar een andere bevalling geroepen om het kindje op te vangen. Dit was een Chinese vrouw en over het algemeen hebben die een kleinere vagina dan andere vrouwen. Ze moest hard persen om het kindje eruit te krijgen maar het lukte niet goed, dus de verloskundige wilde haar inknippen dus ze vroeg mij om een schaar te halen, maar ik kon nergens een schaar vinden! Normaal hebben we een bak waar steriele instrumenten inzitten maar daar zat niks in! Nouja, dan zit er niks op en moeten we haar laten uitscheuren en nog meer kracht laten zetten tijdens het persen. Uiteindelijk was het kindje er en die vrouw had een totaal ruptuur. Ze was uitgescheurd tot aan haar anus. Ik deed mn vinger in haar anus en ik kon mijn vinger gewoon naar boven doen. Ze moest naar de OK om gehecht te worden.
Ik had afgelopen maandag een bevalling en dat kindje was er heel snel maar het zal helemaal onder de ontlasting want het had gepoept in het vruchtwater. Hij was gewoon helemaal groen van de poep. Super vies. Dus ik heb het ventje even snel afgespoeld onder de sproeier. Het was koud water want ze hebben hier geen warm water. Echt zo zielig. net geboren en dan onder koud water afgespoeld worden.. Brr. Naast me stond een doorzichtige plastic bak met een levenloos kindje erin. Het was half in een doek gewikkeld maar je kon het hoofdje gewoon nog niet. Zo raar gevoel! Je bent een kindje aan het wassen wat net is geboren en naast je ligt een levenloos kindje in een bak. Het was die dag ervoor al levenloos geboren dus het lag er al een dag en het stonk verschrikkelijk. Daarna had ik weer een bevalling en ook dat kindje had gepoept in het vruchtwater en had ook vruchtwater binnen gekregen. Ik moest het kindje uitzuigen terwijl het nog aan de navelstreng zat. Dan doe je een buisje in je mond en het andere einde doe je in de mond van het kindje en dan ga je zuigen. In het midden zit er een soort druppelkamer waar dan het slijm etc. van het kindje in komt, zodat je het niet zelf in je mond krijgt.
En zo maken we iedere dag wel weer wat mee en krijg ik steeds meer waardering voor de goede zorg in Nederland!

Afgelopen vrijdag hebben we een Dolfijnentour gemaakt. We gingen eind van de middag naar Leonsberg en daar zijn we op een bootje gestapt. We zijn de rivier opgevaren en daar gingen we dolfijnen spotten. We hebben er super veel gezien maar ze sprongen helaas niet zo hoog. Het was wel heel gaaf om te zien. Allemaal van die vinnetjes boven het water en soms sprongen ze omhoog. Daarna zijn we doorgevaren naar Margaretha. Dat was vroeger een oude plantage en is nu een klein dorpje. De vrouwen hadden lekkere dingen voor ons klaargemaakt en we hebben heerlijk gesmult. Daarna het bootje weer in en weer terug gevaren naar Leonsberg. Onderweg hebben we nog een paar dolfijnen gezien bij zonsondergang. Super gaaf!

Vorige week maandag zaten we lekker buiten te eten, toen ineens de buurman schreeuwde dat er een doos met vier hondjes voor onze deur stond. Wij zijn snel het hek uit gerent en in de berm lag inderdaad een kartonnen doos met vier kleine puppy´s erin. Ze waren zo schattig dat we ze echt niet konden laten liggen. We hebben allemaal een hondje gepakt en hebben ze meegenomen naar binnen. Ze waren zo lief!! Die van mij was de kleinste en ik heb haar Mila genoemd.. We hadden ze ´s nachts in de kleine badkamer gedaan want die gebruiken we niet. De volgende morgen toen we wakker werden hadden ze heel de badkamer onder gepoept en geplast. Stinken joh! Echt smerig. We hebben een paar broodjes naar binnen gegooid en ze lekker laten zitten. Smiddags toen we thuis kwamen heb ik de badkamer schoon gemaakt en hebben we de hondjes gewassen. Ze waren zo ontzettend lief! Iedere keer kwamen ze op schoot zitten en even knuffelen. Zaterdag was iedereen het zat en moesten ze naar het asiel. Marieke en ik hebben ze naar het dierenasiel gebracht. Het was echt niet leuk, maar het kon niet anders. Als ze groot genoeg zijn word en een baasje voor ze gezocht. We hebben één hondje aan een man gegeven die daar op dat moment was. Het mocht niet van de baas van het asiel maar de man had het hondje al uit de doos gepakt toen de baas weggelopen was. We mochten niks zeggen tegen de baas. Dat hebben we ook maar niet gedaan want dan zouden we op onze kop krijgen want die man mag geen hondjes meenemen omdat hij er al heel veel heeft. Dus nu zijn we weer hondenloos.. De honden hadden de luizen bij ons achter gelaten dus op een geven moment komt dik naar binnen en had allemaal luizen op z'n benen lopen. Super smerig natuurlijk! We hebben ze doodgespoten dus daar zijn we nu gelukkig weer van af.

Verder niet veel te melden geloof ik. We genieten hier nog elke dag en willen voorlopig nog niet naar huis. Maar het gaat zo snel! We zitten hier nu twee maanden. Nog drie maanden te gaan en dan zit het er al weer op.
Vrijdag mijn verjaardag!:).. We hopen naar Berg en Dal te gaan en daarna overnachten op Stone Island. Ik zie er nu al naar uit. Maar die ervaringen horen jullie volgende week..

Veel liefs en tot de volgende keer... -x-x-x-


  • 02 April 2014 - 18:47

    Lisa:

    Super leuke verhalen Paulus! Bizar wat je allemaal meemaakt in het ziekenhuis! Maar wel heel leerzaam! Keep going, en geniet! Ik ben trots op je en blij dat je het zo naar je zin hebt!

  • 02 April 2014 - 20:14

    Petra.:

    Wat en verhálen!! GE-WEL-DIG!!!!.. 't lijkt mij ook indd geweldig zo'n gevoel dat het kindje door jouw toedoen is gaan huilen... Je hebt het nog steeds goed naar je zin, zo te lezen! Twee maanden alweer?! wat gaat de tijd hard joh, nog ff en je bent al op de helft..

    Woww! Je verjaardag in Suriname.. Geniet ervan meis!:) Het zal wel heel apart wezen zo zonder je ouders, Lara en Sam.. Heel veel plezier en tot het volgende verslag en de appjes.!!



    Groetjes uit Elspeet, xx

  • 03 April 2014 - 20:31

    Tante Ma:

    Wat een belevenissen allemaal daar in dat verre Zuid-Amerika!!
    Zeker dat verhaal met dat kindje dat door jouw optreden is gaan huilen. Moedig hoor!!
    Zo te horen kun je het allemaal goed aan.
    Nu is het bijna 4 april, je verjaardag in Suriname, dat is weer eens wat anders.
    Alvast hartelijk gefeliciteerd meid en als ik het zo hoor wordt het een leuke dag !
    Heel veel plezier !!!!
    Groetjes van tante Ma

  • 04 April 2014 - 14:03

    Ome Eb En Tante Arja:

    Heeeee lieve Paultje ! Van harte gegefeliciteerd met je verjaardag! vast een vreemde gewaarwording ! Zo ver weg je verjaardag vieren!! Zonder je familie naast je!! En vooral die "leuke" tante's die je even geen knuffeltje kunnen geven! , maar houden we te goed hoor!!!! Heb je verslag nog niet helemaal goed gelezen ( ga'k vanavond even doen!) nou meis een hele fijne dag toegewenst en geniet ervan! Heel veel liefs en dikke knuffel van ons ome Eb en t Arja xxxxxxxxx

  • 05 April 2014 - 22:35

    Annet En Reinier En De Kies:

    Ha lieve Paulus,
    Nog van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!!
    Wat maak jij veel mee zeg, we hopen wel dat je nog een x terugkomt...wat zal dat een geweldig gevoel hebben gegeven dat je zo'n kindje aan het ademen hebt gekregen, veel bewondering VOOr je moed....
    Veel succes nog met alles en tot de volgende keer, dikke knuffel van de boefjes

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Mijn stage in Suriname...

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 2309
Totaal aantal bezoekers 36856

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 08 Juli 2014

Mijn stage in Suriname

Landen bezocht: