Nospang...♥♥SUriname♥♥... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu Nospang...♥♥SUriname♥♥... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu

Nospang...♥♥SUriname♥♥...

Blijf op de hoogte en volg Paulien

19 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Hallo mensen,

Hier weer eens een verslagje uit het bloedhete Suriname. Ik hoorde dat het in Nederland ook lekker weer is!? Veel heb ik eigenlijk niet te vertellen. Heb dit weekend ziek thuis gezeten. Beetje griep denk ik..

Vorige week donderdag hebben we kaaimannen gevangen. Echt zo gaaf! We gingen met de auto naar de overkant van de brug richting Marienburg. Dat is een soort kleine aanlegsteiger aan de rivier. Daar zijn we in een bootje gestapt die ons naar de overkant bracht van de rivier. Daar moesten we weer uitstappen en overstappen in een vier keer zo klein bootje. De bootjes hier zijn echt super gammel, dus je moet goed oppassen en in evenwicht gaan zitten anders kuukel je ondersteboven. We voeren over een heel smal riviertje dwars door de jungle. Af en toe moesten we onder een brugje door en hoorden we van achter schreeuwen: "Bukken"... Dan moesten we allemaal plat in de boot gaan liggen zodat we onder de brug door konden. We moesten wel stil en heel voorzichtig gaan liggen want anders sloegen we om. Het was al donker en we voeren midden in de jungle. Overal hoorden we enge geluiden en zagen we ogen. Met de zaklampen schenen we over het water en zagen we de kaaimannen al drijven overal.. 1 ding was zeker: Als we nu over boord zouden vallen, zouden we levend aas zijn voor de kaaimannen en piranha's.. Stil blijven zitten dus!! Op een geven moment ging de bootsman staan, stak zijn hand in het water en greep een kaaiman (soort kleine krokodil) bij zijn strot en haalde hem aan boord. Hij bond een stiekje om zijn bek en toen kregen wij hem in handen.. Het voelt echt heel raar! Ze zijn keihard en best zwaar. Natuurlijk duizend en één foto's gemaakt. Heb hem ook even op m'n hoofd gezet.. Toen kreeg ik gelijk van de bootsman op m'n kop of ik dat nooit meer wilde doen want dat was gevaarlijk.. ""OKe sorryyy,, Maar nu heb ik het al gedaan:) Kan toch zeggen dat ik een kaaiman op mn hoofd heb gehad".. Helaas mochten we hem niet meenemen dus hebben we hem weer los gelaten in het water. Natuurlijk wel het stiekje eerst van zn bek gehaald. Daarna voeren we weer verder en hebben we er nog eentje gevangen. Toen gingen we weer een stukje verder varen en ineens hield het water op en kwam de oever. Dat liep in een klein heuveltje omhoog en aan de andere kant ging het water weer verder. Over het heuveltje lag een plank besmeerd met klei. De bootsman nam een 'aanloop' met de boot en voer vol gas naar die plank toe. We dachten "Neeeee, wat gaat die doen???" Hij voer vol gas die plank op en halverwege bleven we steken. We moesten allemaal de boot uitstappen en verder duwen over die plank naar de andere kant van het heuveltje. Daar moesten we de boot weer in het water duwen en konden we weer instappen en verder varen. Echt geniaal om een keer mee te maken. Overal lagen weer kaaimannen om ons heen te loeren. De bootsman pakte dit keer een kaaiman met de strop en haalde hem aan boord. Deze kaaiman mochten we even meenemen naar de oever. Hij liet hem zonder stiekje om z'n bek los lopen in de boot. Eerst bleef hij heel braaf liggen maar op een geven moment hoorde ik gegil van achteren "Dat beest loopt los, benen omhoog!!!" Ineens zag ik die kaaiman als een wild beest onder m'n plankje, waar ik op zat, vandaan komen.. De bootsman kon niet naar voren komen om hem te pakken omdat de boot te smal was en we dan om zouden vallen. Hij vroeg aan mij omdat ik voorin zat om hem te pakken. Ik moest hem bij z'n strot pakken en bij z'n staart.. Daar draai ik m'n hand niet voor om natuurlijk! Toen hij even stil zat pakte ik hem snel en gaf hem weer terug aan de bootsman die eerst maar een stiekje rond z'n bek bond. Toen moesten we weer over de oever met zo'n plank en hebben we even aangemeerd. We hebben eerst een kampvuurtje gemaakt om de muggen uit de buurt te houden en toen weer even met de kaaiman geposeerd. We mochten hem allemaal even om onze nek leggen.. Daarna mocht ik hem weer los laten in de rivier en zijn we weer terug gevaren naar de overkant om daar de auto weer te pakken en naar huis te gaan..

Vandaag op de SEH weer een hectische dag gehad. Het begon vanmorgen lekker rustig, maar in de loop van de morgen kwam de storm binnen.. Ik werd samen met een Filipijnse collega de ambulance ingedrukt om een patiënt op te halen die aangereden was. Snel een geel hesje aan, ambulance inspringen, sirenes aan en gas met die bak. De ambulances hier rammelen aan alle kanten en het was heel druk op de weg. De mensen gaan allemaal maar net op tijd aan de kant en soms hou je echt je hart vast!! Maar goed, we kwamen aan op een kruispunt en daar lag een jongen op de grond. De auto zat van voren goed in elkaar en ook de brommer, waar die jongen op zat, zat goed in elkaar. We zijn snel naar die jongen toegegaan. Hij gaf pijn aan in zijn bekken en benen. Ik heb hem eerst voor de zekerheid een nekkraag omgedaan en daarna twee spalken uit de ambulance gepakt voor zijn benen. De spalken hier zijn echt krom. Normaal kun je ze in- en uitschuiven om ze op maat te krijgen van de benen, maar deze waren al helemaal vastgeroest dus ik kon ze niet op maat spalken met als gevolg dat ze veel te groot waren. Al met al beter dan niks. Daarna wilden we hem op een plank vastleggen maar de ambulance chauffeur had geen plank meegenomen. Zo slecht!! Als deze patiënt iets aan zijn ruggenwervel had gehad hadden we een probleem gehad. Dan maar een andere optie: een laken. We hebben hem op een laken gelegd en toen met z'n tweeën aan het tillen gegaan om hem op de brancard te krijgen. Toen we hem op de brancard hadden liggen, moest hij de ambulance nog in. Ook een heel avontuur! De brancard in deze ambulance kan niet omhoog. Normaal rij je met de brancard tegen dat ijzer en dan klappen de wielen vanzelf in en rij je iemand zo de ambulance binnen. Dit systeem zat niet in deze ambulance.. Dit was gewoon een kleine, lage brancard met vier wieltjes eronder. We moesten dus met z'n tweeën die brancard optillen en in de ambulance sjouwen. Wat een gedoe! Na een hoop getil en rugpijn hadden we de brancard erin staan. Gelukkig woog die jongen geen 150 kilo want dan hadden we hem nooit naar binnen gekregen. Toen moesten de deuren nog dicht. Weer een drama. De spalken die om zijn been zaten waren te lang en staken buiten de ambulance waardoor de deuren niet meer dicht konden. We hebben eerst een poos gemarteld om die spalken kleiner te maken. Er stond een man bij die wel wat gereedschap in zijn auto had, dus met een tang hebben we de schroeven los gekregen en konden we de spalken kleiner maken zodat de deuren van de ambulance dicht konden. Al met al waren we ondertussen al een kwartier verder. Gelukkig was hij aardig stabiel, anders waren deze minuten kostbaar geweest! Weer met loeiende sirenes naar de SEH gereden om daar foto's en een scan te laten maken.. Het viel gelukkig allemaal mee..
Verder vandaag niet hele rare dingen mee gemaakt.. Wel heel druk maar ook super leuk..

Verder op dit moment niet veel te melden. Net de was even gedaan en zo eten koken.. Mam ik mis u eten echt!
Het is hier de laatste dagen bloedje heet. Ben blij dat ze op de SEH airco hebben.. Verder geen nieuws..

Tot de volgende x...

XXX

  • 21 Mei 2014 - 09:09

    Ans:

    He paulusje,

    Wat een leuk verslag weer. Gaaf met die kaaimannen he. Een hele belevenis. Maar als ik dat verhaal hoor hoe je die jongen de ziekenwagen in moet krijgen ben ik toch wel blij dat ik hier zit. Wat een getob zeg. Je moet wel kunnen improviseren zeg. Ik zie het helemaal voor me. Leuk om dit weer gelezen te hebben en tot de volgende keer.

    Groetjes van Andre Ans en de kids

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Mijn stage in Suriname...

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 960
Totaal aantal bezoekers 36862

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 08 Juli 2014

Mijn stage in Suriname

Landen bezocht: