Het einde komt in zicht..:( - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu Het einde komt in zicht..:( - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu

Het einde komt in zicht..:(

Blijf op de hoogte en volg Paulien

18 Juni 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve mensen,

De tijd gaat nu echt heel snel! Deze week nog twee dagen werken en dan zit mijn stage er al weer op.. Gelukkig hebben we nog twee weken vakantie dus we kunnen nog even genieten.

Vorige week vrijdag zaterdag zijn we op trip geweest naar Bigi Pan.. Dat was echt geweldig!! We gingen vrijdag morgen vroeg weg richting Nickerie. Het was ongeveer vier uur rijden. Onderweg heel veel gezien. We hebben de bananen kwekerij gezien van chiquita. We weten dus nu waar onze bananen vandaan komen. Allemaal rijstplantages waar een paar boeren bezig waren met ouwe trekkers. Eentje begon er te stijgeren. Halverwege lag er een vrachtwagen op z’n kant in de berm. Die was waarschijnlijk van de weg geraakt en omgekuukeld. De weg lag namelijk een stukje hoger dan de berm, en tja als je daar vanaf kuukeld lig je ondersteboven. Gelukkig stond de chauffeur er naast en was die met de schrik vrijgekomen. Een eindje verder stond er nog iemand met een klapband. Lijkt me ook geen pretje midden in de rimboe! Gelukkig zijn wij veilig aangekomen in Nickerie en hebben we daar eerst inkopen gedaan op de markt. Altijd leuk om over die markten te lopen hier. Daarna moesten we een eindje terug rijden voor ons bootje. Terwijl het hier nu eigenlijk het grote regenseizoen is, was het heerlijk weer! We hebben de boot ingeladen en toen was het nog een uurtje varen naar onze bestemming. Onderweg hebben we echt genoten! Onwijs mooie natuur daar. Het waren hele smalle riviertjes en af en toe kwamen we een vissersbootje tegen. Na een uurtje kwamen we aan op een soort groot meer. Midden in het meer stonden een paar huizen op palen in het water. In één van die huizen gaan we slapen.. Het was in een soort U vorm gebouwd en was helemaal van hout. Er hingen een paar hangmatten en er lagen vijf kano's. Aan het huis vast liep een soort loopplank naar een steigertje waar een paar ligbedden stonden. Toen we daar aangemeerd waren, hebben we onze tassen in één van de kamers gegooid en zijn we in de kano gesprongen. We hebben een poosje gekanood en daarna heerlijk liggen dobberen.. Toen zijn we weer terug gevaren naar het huisje en zijn we op de steiger gaan liggen. We dachten even lekker een duik te nemen dus we sprongen met z'n allen in het water en toen bleek het water maar een halve meter diep te zijn. Dat viel wel even tegen!:) Gelukkig hebben we niet gedoken, want anders hadden we met ons koppie vastgezeten in de modder. De grond was daar namelijk allemaal van dat modder. Natuurlijk hebben we gelijk een moddergevecht gedaan en ons lekker ingesmeerd met modder. Na ons 'schoonheidsuurtje' hebben we heerlijk gegeten en zijn we gaan vissen. Ook een heel avontuur. We gingen met z'n allen weer in het bootje en moesten nog een eindje varen richting de rimboe. De bootsmannen zetten en net uit tussen twee eilandjes in, zodat de vissen er niet langs konden zwemmen. Toen zijn we een eindje verder gevaren en moesten we allemaal in het water. We kregen allemaal een stok in onze hand en moesten richting het net lopen en ondertussen moesten we op het water slaan met onze stokken. Toen we bij het net aangekomen waren moesten we natuurlijk ook zelf de vissen eruit halen en in de boot gooien. We hadden een grote vangst en het was nog een heel gepriegel om die spartelende vissen eruit te krijgen! Toen we alle vissen in de boot hadden hebben we natuurlijk eerst even een fotoshoot gemaakt met onze vangst en daarna zijn we tijdens zonsondergang weer teruggevaren naar ons huisje.. En tja, als je vissen vangt moet je ze ook schoonmaken natuurlijk.. De schaar gepakt en eerst alle vinnen, staart en kop eraf geknipt en daarna met een mes de schubben eraf geschraapt. Daarna de buik opengesneden en de ingewanden eruit gehaald.. TOen we alle vissen klaar hadden, heeft de kok ze lekker voor ons gebraden en hebben we ze heerlijk opgegeten. Het was echt onwijs lekker! Na onze maaltijd zijn we weer in de boot gesprongen om een kaaiman te gaan vangen. We zijn de jungle weer in gevaren en moesten met zaklampen over het water schijnen op zoek naar rooie oogies.. En jaaa hoor.. Daar wasssie dan.. zaklampen uit, motor uit en ons heel langzaam naar de kaaiman toe laten drijven met de boot. Heel zachtjes pakte de bootsman zijn strop en deed deze om de nek van de kaaiman. En ineens............................> in het holst van de nacht, in alle stilte................. trok hij de strop omhoog, de kaaiman spartelde hevig tegen en vond het niet zo grappig allemaal.. Hij hield hem een poosje omhoog en daarna sprong hij de boot uit en ging boven op de kaaiman zitten. Die was gelijk bewusteloos. Maar dat is niet zo gek als er een kerel van 150 kilo bovenop je gaat zitten. Hij bond snel een stiekje om zn bek en haalde hem toen aan boord. We hebben hem meegenomen naar ons huis. Hij was echt groot boi!!! 1 meter 50!!! Echt een reus.. We hebben hem meegenomen in ons huis en natuurlijk een uitgebreide fotoshoot gemaakt. Hij bleef gelukkig aardig kalm. Daarna mocht ik het stiekje van zn bek halen en hebben we hem teruggegooid in het water. We mochten hem helaas niet slachten. Douchen was ook een ervaring. Het water daar was allemaal zout. Zelfs uit de douche kwam zout water. Gelukkig stond er een regenton met regenwater erin. Toen hebben we ons daar maar mee gedouched. Lekker op de stijger ingesopt en ons afgespoeld met het regenwater. Heerlijk.. Om twaalf uur zijn sybrigje en ik nog even in de kano gesprongen en hebben we nog een eindje gekanood. Daarna hebben we lekker gechilld met zn allen en zijn we de hangmat ingedoken. Helaas begon het heel hard te regenen en werden we drijfnat. TOch maar ons bed ingedoken en heerlijk geslapen. De volgende dag al weer vroeg ontbijt want we gaan een modderbad nemen. We zijn weer in het bootje gesprongen en moesten weer een uurtje varen. We kwamen uit bij open zee. Op het strand was een groot modderbad. Daar zijn we lekker met z'n allen ingeploft. Het was net drijfzand. We konden heel moeilijk bewegen en we kwamen er bijna niet meer uit. Echt hilarisch.. We zaten er van top tot teen onder. Als we lachten kon je alleen onze tanden nog zien. Daarna in het nabije beekje ons afgespoeld en weer terug gevaren naar ons huisje. Heerlijk de restjes vis opgegeten van gisteren en nog even gekanood en gerelaxed op de ligbedden. Het was echt heerlijk weer en we zijn goed verbrand. Rond drie uur zijn we weer in de boot gestapt en terug gevaren naar Nickerie vanwaar we met de auto weer drie uur terug moesten rijden naar Paramaribo.. Echt dus weer een onwijs gave trip gehad!!!!!!

Afgelopen zaterdag hebben we lekker rondgetoerd in een open jeep. We zijn naar Domburg (een klein plekje langs de rivier) geweest. JAja, hier hebben we ook Domburg. We hebben zelfs Wageningen. Daar hebben we heerlijk aan het water gezeten en daarna doorgetoerd naar Marienburg. Ook een klein dorpje helemaal aan de andere kant van de rivier. Daar een rondleiding gehad van een oud grappig mannetje die de wildste verhalen had en vol overtuigen zat te vertellen. Echt hilarious.

Tja, nog twee dagen werken en dat zit het werk er in het ziekenhuis al weer op. Wat is de tijd onwijs snel gegaan. Toch zie ik er ook wel weer naar uit om naar huis te gaan hoor. Iedereen weer even een knuffel geven en dan weer terug naar SU:)..
Op de SEH heb ik het nog steeds naar mn zin. Vandaag had in ambulance dienst. Ik ben vier keer uitgereden. Twee keer moesten we verwaarloosde zwervers op gaan halen die al een paar dagen niet gegeten en gedronken hadden en dus helemaal ondervoed waren. Ze waren beide bijna niet aanspreekbaar dus tijdens het rijden heb ik een venflon geprikt en ze gelijk wat infuus gegeven. Vanmiddag moesten we een jongetje van zes jaar ophalen. Het ventje was gevallen en had een grote bult en een schaafwond op z'n hoofd. Waar ze allemaal de ambu niet voor bellen?????????!!!!! Echt onnodig soms maarja. Het was wel heel schattig want blijkbaar was hij zo moe van alle spanningen dat hij tegen me aan in slaap viel achter in de ambulance. Echt super lief! Daarna moesten we nog een meisje op gaan halen met HVS (hyperventilatie syndroom) Ze was gaan hyperventileren en totaal niet aanspreekbaar of wakker te krijgen. Pas op de SEH hebben we haar weer bij kennis gekregen.
Gisteren was ik bij het overlijden van een patiënt. Hij had allemaal vocht in zijn longen en dat kon niet meer weggehaald worden. We hebben de familie gebeld en die zijn gekomen. Het duurde niet lang voordat hij toen overleed. Toen hij zijn laatste adem uitblies heb ik de arts gehaald en die heeft de dood vastgesteld. TOen hij het bevestigde, begon de familie echt keihard te huilen en te krijsen. Dat is hier een vorm van rouw bedrijven. Ze gaan echt hard gillen en hard huilen. Het gaat je echt door merg en been! Daarna heb ik samen met een andere zuster de man afgelegd. Ik moest een verbandje om zijn tenen, knieën, armen en hoofd binden om het zeg maar bij elkaar te houden. Echt heel naar om te doen. Daarna hebben we de lijkenkar gehaald en hebben we hem daarop gelegd om hem vervolgens naar het mortuarium te brengen. De familie liep luid huilend achter ons aan. Altijd een vreselijk moment. We hebben hem in het mortuarium op een andere tafel overgelegd en hebben daarna de lijkenkar terug gebracht.
's Middags heb ik nog een ritje met de ambulance gehad. Er was een man met de auto volgas tegen een muur opgereden. Hij had een Black-out gehad en was toen tegen de muur opgereden en had daarbij ook nog een andere auto geraakt. gelukkig zat daar niemand in. Hij zat nog in de auto toen we aankwamen en had geen gevoel meer in zijn benen. Ik heb hem eerst een nekkraag om gedaan en daarna moesten we aardig tillen om hem uit de auto te krijgen want hij was nogal grof gebouwd. We hebben hem overdwars in de auto gelegd en toen een laken onder hem gelegd zodat we hem uit de auto konden tillen. Daarna geplankt en op de brancard gelegd en teruggegaan naar de SEH.
Het blijft geweldig om met de ambulance uit te rijden! Dat ga ik echt missen in Nederland!!!!
Ik kan echt nog tientallen verhalen vertellen over mijn ambulance/SEH ervaringen maar dan ben ik nog wel even bezig. Dat komt in Nederland wel weer.. Nouja nog eentje dan: Vorige week moest ik ook uitrijden en toen moesten we een jongen ophalen die gevallen was met de brommer. Hij was een kruissing overgestoken en toen hij wilde remmen, deden zijn remmen het ineens niet meer en hij kon op de één of andere vage manier ook niet meer sturen. Hij knalde volgas tegen een hek op. Het was een laag ijzeren hekje met van die pinnen.. Hij was met zijn been in één van die pinnen gevallen en die pin was in zijn been geboord. Hij vertelde dat hij echt had moeten trekken om zijn been uit het hek te kunnen krijgen. Toen hij dat deed heeft hij natuurlijk zo hard getrokken dat het vetweefsel nog verder was gaan scheuren. Ik keek op het hek en dag allemaal (vet)weefsel nog aan het hek zitten. Echt heel ranzig. Hij had een flinke wond/gat in zijn bovenbeen. Ik heb eerst een infuus geprikt omdat hij zoveel bloed was verloren. We hebben zijn been afgebonden en daarna na de SEH vervoerd. Die sirenes klinken onderhand echt als muziek in mn oortjes..:) Op de SEH heeft de arts van de chirurgie de wond beoordeeld en hij was 15 cm diep. Een lekker wondje dus. Ze hebben het gehecht en er een drain ingezet zodat het elke dag gespoeld kan worden. Gelukkig had hij geen spieren of bot geraakt.
De volgende dag hadden we ook nog iets leuks. Er was een jongen met zn voet in de grasmaaier gekomen. Zijn teen (die ene die naast je grote teen zit) hing er nog aan een velletje bij en van zijn grote teen was het vel weg en daar zat ook een grote snee in. Ik heb zijn teentje weer op zn plek gezet en daarna geassisteerd met het een beetje vasthechten van het teentje.. Alle botten, spieren en pezen konden we zien liggen. Echt gaaf om te zien.. Maar goed, ik blijf bezig met vertellen dus ik ga nu echt stoppen en naar bed want moet er weer vroeg uit morgen..

Weltrusten Nederland en tot over drie weken!!!

XXXX Loves from SU

• 21 Juni 2014 - 19:05

Annet:

Ha Paulus,
    Wat maak jij veel mee zeg, je zult het straks wel missen als je weer terug bent!
    We zijn heel benieuwd naar de rest van je verhalen.
    Veel plezier nog de laatste 2weken en we hopen je weer te zien!!!
    Groetjes de boefjes

• 22 Juni 2014 - 15:01

Tante Ma:

Hoi nichtje,
    ER komt nu gauw een eind aan al je verhalen. Wat is het snel gegaan en dan te weten dat je er eerst zo tegenaan keek om te gaan. Ik wens je een moedig afscheid daar bij je vele contacten.
    en dan hopen we je weer te zien in ons landje aan de zee. Goede reis !!!! Groetjes van je tantetje.

• 24 Juni 2014 - 20:18

Ans:

We zullen je verhalen missen. Maar zien ook uit dat je weer bij ons bent. Tot gauw