We gaan nog lange nie naar huis....... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu We gaan nog lange nie naar huis....... - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu

We gaan nog lange nie naar huis.......

Blijf op de hoogte en volg Paulien

03 Maart 2014 | Suriname, Paramaribo

Halloo allemaal.... Ik kom noooit meer naar Nederland:).. Het is zo lekker hier! Zaterdag zijn we naar White Beach geweest. Echt geweldig mooi daar. Het was ongeveer een uurtje rijden. Het strand is niet zo groot en het water komt uit de zee en het kwam pas om drie uur op dus we konden rond half vier pas echt lekker zwemmen omdat het stukje zwemwater niet echt heel groot is afgezet. Het water was ook niet super schoon maar het was wel heerlijk om even te zwemmen. Je hebt daar allemaal hutjes staan waar je lekker in je hangmat kan liggen, maar wij zijn lekker op het zand gaan liggen. ´s Avonds lekker uit eten geweest in t´Vat..

Vandaag weer gewerkt. Echt een hectische dag weer.. Vanmorgen was het best rustig op de afdeling. Ik moest samen met een leerling die er vandaag voor het eerst was, een patiënt baden (wassen) en die had een gigantische decubitus plek (open wond) op allebei haar billen en stuit. Het stonk verschrikkelijk en die leerling die mij hielp werd niet goed. Ze heeft drie keer overgegeven van de stank!! Dan was ik haar wond aan het verzorgen en dan rende ze ineens weer keihard naar de wc. Stond ik dan... Achja, ze went er vanzelf aan. Ontgroeningsfase noemen we dat:).. Misschien toch niet het goede vak gekozen?? Daarna moest ik rond tien uur met een patiënt naar de poli chirurgie. Zij had een diabetes voet (dat komt door de suiker en dan, in een ver stadium, zit er een hele grote wond in de voet en dan moet er necrose, dood weefsel, weggesneden worden). Super gaaf om te zien! De arts sneed echt hele stukken voet weg omdat het al zo ver dood was. Die vrouw gebruikte ook bloedverdunners dus het bloedde gigantisch en de arts had door een slagader gesneden dus het bloed spoot alle kanten op.. Super gaaf!;p.. Daarna moest ik met nog een patiënt naar de poli en dat duurde heel lang voordat zij aan de beurt was dus toen heb ik op de poli geholpen met het snijden en lekker meegekeken. Echt gaaf! Toen ik weer terug was op de afdeling ging de arts weer bij een patiënt met een diabetes voet een stuk wegsnijden. Mirjam en ik mochten mee kijken en assisteren. Het stonk verschrikkelijk en we hadden een nieuwe Belgische coassistent en die ging bijna over z'n nek.. Wij lachen natuurlijk.. Die Belgen zijn ook echt helemaal niks gewend. Toen de arts klaar was moest ik bloed prikken bij die patiënt. Toen ik klaar was begon ze verschrikkelijk te trillen en draaide helemaal weg met haar ogen. We hebben snel de arts gehaald en toen moesten we gaan handelen. Die patiënt was MRSA positief en heeft ook de ESBL bacterie dus we moesten mondkapjes op en hoofdmutsjes en een schort voor. Super warm natuurlijk! Haar temperatuur liep heel snel op naar de 40 graden en haar bloeddruk was ook hoog. We hebben nog een infuus geprikt maar dit wilde niet dus daar zijn we een poos mee aan het martelen geweest en ondertussen viel de patiënt steeds weg. Uit eindelijk heeft de arts het infuus geprikt en hebben Mirjam en ik opnieuw bloed geprikt, zuurstof gegeven en een blaaskatheter ingebracht. Op een gegeven moment kwam ze weer aardig bij en was het trillen over. Ze had een koude rilling. (Een koude rilling is een onwillekeurig en oncontroleerbaar snel afwisselend spannen en ontspannen van de spieren waarvoor veel energie wordt verbruikt, zodat de lichaamstemperatuur snel omhoog gaat).. We zijn een poos bezig geweest en het was ff rennen en vliegen maar we hebben het weer gefikst.. De arts bedankte ons zelfs nog, en ik kan je vertellen dat ze dat niet vaak doen hier! Zoo, dat was m'n ervaring weer voor vandaag..

Zaterdag ben ik met m'n voet in iets scherps getrapt in het water op het strand dus we hadden vandaag een mesje meegenomen van het werk en een spuit met Nacl en toen heeft Mirjam me net even onder handen genomen.. Echte zusters hier.. Ideaal.. (zie bijgevoegde foto's)..

Nu ga ik lekker douchen en m'n hangmat opzoeken..
Tot de volgende keer..

Liefss


  • 03 Maart 2014 - 21:56

    T Arja :

    Als je het hart heb dat je daar blijft!

  • 03 Maart 2014 - 21:56

    T Arja :

    Xxxxxx

  • 03 Maart 2014 - 22:21

    Wilma:

    Dan komen we toch naar jou! Geen probleem ! :) Top om te lezen dat je t zo naar je zin hebt! Ziet er allemaal super uit op de foto's ! Stiekem heeel erg jaloers !;) Zit in de familie zekers... operatieve behandelingen kunnen mij ook niet bloederig genoeg zijn! Haha zelf opereren als dat maar goed komt! ;) Goed spoelen met fysiologisch zout is daar wel nodig denk ik ! Sterkte met je pootje! Hoop snel weer een verslag van je te lezen ! Erg leuk om zo op de hoogte gehouden te worden ! Heel veel liefs en een dikke kus <3

  • 04 Maart 2014 - 09:34

    Ans:

    Nou regel je een vlucht voor ons. Ik heb vliegangst maar als ik die foto's ziet dan moet het maar gewoon een keertje. Dus jullie zijn ook nog voor doktertje aan het spelen. Ben benieuwd wie de slachtoffers in nederland worden waar je het op uit wil gaan proberen. Jullie worden toch wel halve wilden daar. De beschaving ebt aardig weg. Het was weer een leuk verslag. Leuk om te zien hoe jullie ervan genieten. Doe je best daar!!!!

    Liefs Ans

  • 04 Maart 2014 - 09:34

    Ans:

    Nou regel je een vlucht voor ons. Ik heb vliegangst maar als ik die foto's ziet dan moet het maar gewoon een keertje. Dus jullie zijn ook nog voor doktertje aan het spelen. Ben benieuwd wie de slachtoffers in nederland worden waar je het op uit wil gaan proberen. Jullie worden toch wel halve wilden daar. De beschaving ebt aardig weg. Het was weer een leuk verslag. Leuk om te zien hoe jullie ervan genieten. Doe je best daar!!!!

    Liefs Ans

  • 04 Maart 2014 - 10:04

    Jentina:

    Paulus!!Heb je nu al een Surinamer aan de haak geslagen!!

  • 05 Maart 2014 - 01:04

    Petra:

    Paulienn..

    Wat leuk en interessant om het allemaal weer te lezen... Kom jij noooit meer terug naar Nederland?, liefde gevonden.. Hahaha! Je foto's zien er weer jaloerswekkend uit, heerlijk hier in Nederland scheen vandaag ook heerlijk het zonnetje weer.. 't Wordt heerlijk voorjaar hier.. :D Geniet er nog maar van zolang het de komende maanden nog kan en we wachten af op je volgende verslag.. Handig hoor zo'n zuster bij je hand, hoe is het nu met je voet? Heel veel succes daar met genieten van je vrije uurtjes en je werk uiteraard!!!!! ;-) :D

    Groetjes uut Elspeet!

  • 08 Maart 2014 - 20:36

    Tante Ma:

    Hoi Paulusje,
    Wat leuk om je berichtjes te lezen. je pa heeft vorige week zaterdag toen hij hier was je site op mijn pc gezet en vanaf die tijd ga ik je ook volgen. Het zitten achter mijn toetsenbord is nog niet 100% maar met mijn arm op een kussentje kan ik het wel even volhouden.
    Maar ..... geen grappen he, je komt terug anders kom ik je halen!!
    Als ik het allemaal zo lees doe je niets als aan het strand liggen en genieten van de lekkere zon bij jullie.
    Maar hier hebben we ook zon hoor, vanmidag 2 uur buiten gezeten.
    Maar ik denk dat je wel veel ervaringen opdoet, ook al is het allemaal niet zo luxueus als hier.
    Ik ga uitkijken naar je volgende verhaaltjes!
    Groetjes uit Haamstede
    je tante Ma

  • 10 Maart 2014 - 19:36

    Sam:

    hee paulien

    hoe gaat het? wat hoor ik al neem je een zwarte mee? maar hier gaat alles goed hoor !!!!


    groeten van pa ma lara en sam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Mijn stage in Suriname...

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 3963
Totaal aantal bezoekers 36881

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 08 Juli 2014

Mijn stage in Suriname

Landen bezocht: