Ha Bakara's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu Ha Bakara's - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Paulien Coomans - WaarBenJij.nu

Ha Bakara's

Blijf op de hoogte en volg Paulien

07 Mei 2014 | Suriname, Paramaribo

Dag lieve Bakara (blanke) mensen,

Hoe is het in ons koude kikkerlandje? Hier loopt alles op rolletjes.. Het lijkt hier met de dag warmer te worden. Gelukkig hebben ze op de SEH airco anders is het echt niet vol te houden. Terwijl hier nu officieel het regenseizoen aangebroken is komt er geen druppel regen uit de lucht.

Afgelopen weekend hebben we ontzettend gave trip gedaan! We zijn naar Galibi geweest. Vrijdag moesten we om negen uur in de stad zijn Een half uur laten kwamen onze reisleiders aanzakken. We zijn ondertussen het wachten wel gewend, dus we keken er niet meer van op.. We hebben onze koffers, rugtassen en natuurlijk onze hangmatten in het busje geladen en hebben toen even een uurtje bijgeslapen. We moesten ongeveer twee en half uur rijden en kwamen toen aan in Albina. En klein dorpje aan de Marowijne rivier in het noord-oosten van SUriname. Aan de overkant konden we Saint-Laurent-du-Maroni (Frans Guyana zien liggen, maar daarover straks meer:).. We hebben onze spullen uit de bus geladen en ingeladen in zo'n gammel bananenbootje. We waren met een groep van 17 man in ik vroeg me af of dat bootje ons gingen houden. We kregen allemaal een reddingsvest en een regencape omdat het nog anderhalf uur varen was naar Galibi.. We stapten in het bootje en die waggelde al behoorlijk. Wat een avontuur weer.. We waren nog geen tien minuten aan het varen toen het keihard begon te regenen. We waren echt drijfnat en het bootje begon ook aardig vol water te lopen. De golven waren ook behoorlijk hoog, dus die kregen we ook allemaal nog over ons heen. Gelukkig zat ik aan de goeie kant in het bootje dus de wind waaide de regen in het gezicht van de mensen naast me. Heb ik dat weer even goed uitgefikst dacht ik:).. Uiteindelijk kwamen we aan bij Galibi. Er was geen steiger om aan te leggen dus we moesten in het water springen om aan wal te komen. Was ik alsnog nat:(.. We zijn in een treintje gaan staan om zo de spullen over te gooien om ze droog aan wal te krijgen. Het was daar echt onwijs mooi! Lekker strand met allemaal palmbomen en daar achter was het dorpje. We hebben onze spullen naar de hut gesjouwd en toen kregen we een rondleiding door het dorpje. Het dorp bestond uit allemaal zand en er stonden allemaal kleine gammele huisjes waar mensen schenen te wonen. De gids vertelde het één en ander over Galibi en toen we weer terug waren had de kok lekker voor ons gekookt. Onze regencapen weer gepakt en toen de boot weer ingesprongen. De golven waren intussen al weer een stuk hoger geworden dus we stuiterden echt alle kanten op in de boot. We voeren naar de overkant van de Marowijne rivier om vervolgens in Frans Guyana op het strand aan wal te stappen en daar schildpadden te spotten. Onderweg zagen we al een schildpad liggen op het strand. Iets verder zijn we drijfnat de boot uitgesprongen en over het strand gaan lopen. Even later kwam de bootsman ons weer ophalen want hij had een schildpad gezien. We zijn allemaal als een gek terug gerent naar de boot en als een malle de boot weer ingesprongen. Ondertussen was het al pikkie duuster dus het werd er een stuk spannender op. Een eindje verder heeft hij ons weer uit de boot gegooid en daar lag inderdaad een grote leatherbek schildpad op het strand. Niet normaal wat een beest! Ongeveer anderhalve meter lang en een meter breed. Hij kwam op z'n dooie gemakkie uit het water geschoven en ging lekker lui op het strand liggen. Met zijn achterpoten maakte hij een diepe kuil. Eerst haalde hij de oude eieren eruit die hij tegen kwam en toen de kuil diep genoeg was ging hij zelf eieren leggen. Ik denk dat het een stuk of 60 eieren waren. Hij gooide zelf al de helft kapot met die lompe flappers, maar hij deed z'n best om ze eruit te krijgen en toen hij tevreden was gooide hij het gat weer dicht. Het duurt ongeveer drie maanden totdat de eieren uit komen en helaas geraken maar een paar schildpadjes tot aan het water. De rest word opgegeten door andere beesten of overleefd het gewoon domweg niet. Deze schildpadden dreigen uit te sterven en het zijn dus beschermde dieren. De eieren lijken op grote pingpongballen. Het is ten strengste verboden om te mee te nemen naar huis en als ze er achter komen ga je de bak in. We moesten het hele gebeuren in het donker aanschouwen met af en toe een lichtje van een zaklamp maar we mochten niet met lichten schijnen omdat we anders het proces zouden verstoren. Vlak voordat we weggingen zijn we snel even bij die schildpad gaan liggen, om toch snel een fototje te scoren met de flitser. Daarna zijn we weer terug gegaan naar de boot. Onze kok had een lekker soepje gemaakt waar we heerlijk van gesmuld hebben. We hadden 's middags onze hangmat al opgehangen dus daar zijn we lekker ingeploft na een heerlijke koude douche. Warm water kennen ze daar namelijk niet. Er liep een ook nog een slang in de keuken die we even overmeesterd hebben. Eng beest! Daarna lekker een drankje gedaan met z'n allen en om twaalf uur zijn we nog even naar het strand gegaan. We hebben een willekeurig bootje uitgekozen en zijn daar lekker in gaan liggen om sterren te kijken.. Daarna onze hangmat weer opgezocht. Ik heb echt zo lekker geslapen in m'n hangmat! Ligt bijna nog lekkerder als m'n bed. Toen ik wakker werd stond er al weer een lekker ontbijtje voor ons klaar. We moesten nog even wachten op de boot dus we zijn nog even lekker naar het strand gegaan. Ik liep met m'n domme slaaphoofd in het drijfzand. Nooit geweten dat ze dat hier ook nog hebben. Ik zakte eerst tot aan m'n knieën weg. Toen ik probeerde om eruit te komen, zakte ik steeds verder weg. Ik stond al bijna tot aan m'n billen in het drijfzand en schrok me natuurlijk kapot! Ze hebben me er met z'n tweeën uitgetrokken en ik was blij dat ik weer veilig op het zand stond. Daarna onze spullen weer gepakt en in het bootje gestapt. De golven waren echt belachelijk hoog voor zo'n bootje dus we hobbelden van links naar rechts op de golven. Soms leek het net of we ondersteboven gingen en om zouden slaan, maar dat is gelukkig niet gebeurd. We hebben eerst dik een uur terug gevaren en toen zijn we over gestoken naar Frans Guyana. Ik dacht dat dat gewoon een frans dorpje was in Suriname, maar het is gewoon een compleet ander land dat rechts van Suriname ligt. Ze praten daar Frans, rijden weer op de Hollandse manier aan de uhh rechter kant en het stuur zit ook gewoon weer links.. Ook konden we daar weer met euro's betalen. Echt zo raar! Dat was ik allemaal al helemaal niet meer gewend. Het was net of we echt in Frankrijk waren. Van die typische franse gebouwen etc. We hebben daar even over een markt gelopen, een begraafplaats bezocht en daarna zijn we lekker op het strand en op de steiger gaan liggen aan de rivier. Een uurtje later kwam de boot ons weer ophalen. Die was ondertussen al weer naar de overkant gevaren om de spullen weer in de bus te laden en toen zijn we weer terug gegaan naar Paramaribo. AL met al hebben we echt weer een geweldige trip gehad en kwamen we behoorlijk gesloopt weer thuis!!

Ik zit nog steeds op de SEH. Wat ik daar allemaal mee maak is echt niet normaal! Ik verbaas me elke dag weer! Gister kwam er een vrouw binnen met een Gramaxone intoxicatie. Dat betekend dat die vrouw bijna een liter giftig verdelgingsmiddel in had genomen omdat, bleek later, ze jaloers was op haar schoonzus ofzo. Haar zus kwam helemaal overstuur de SEH binnen rennen "Mijn zus ligt op de grond, grammaxone, kom mee!!" Ik ben snel achter haar aan gehold naar buiten en daar lag ze inderdaad naast de auto op de grond voor de ingang van de SEH. Een collega van me heeft snel een bed gehaald en met drie man hebben we haar op het bed gekregen. Ze woog meer als 150 kilo dus we hadden er een flinke til aan. We hebben haar in de badkamer gelegd en ik heb haar een maagsonde gegeven. Samen met een collega hebben we toen via een spuit water in haar maag gespoten door de maagsonde en toen met die spuit het water weer opgezogen zodat de maag leeg zou worden. Toen die leeg was deden m'n collega en ik een stap opzij en kwam er van onder een hele straal ontlasting uit en een boel van die zooi. We hebben geluk gehad anders hadden wij er helemaal onder gezeten. Zelfs de muur zat er helemaal onder. Ze wilde graag dat wij met de douche water over haar heen spoten dus dat deden we maar met een poging om haar ondertussen een beetje schoon te krijgen. Ze braakte ook heel veel. Daarna werd ze heel agressief en plofte ze als een walrus op de grond want ze wilde niet meer op bed liggen. Ondertussen stond heel de badkamer onder water want het putje zat verstopt met allerlei rotzooi van een paar weken dus het water kon niet weg. Mn schoenen dreven en m'n collega en ik waren behoorlijk nat. Op een gegeven moment had ze de deur van de badkamer open gedaan en was de SEH ingeschoven op de grond. Daar lag ze dan naakt midden in de SEH. Ik heb haar aan haar benen gepakt, m'n collega aan haar armen en zo hebben we haar weer terug gesleept naar de badkamer. We hebben haar op bed vastgebonden maar ze presteerde het toch om weer los te komen en toen hebben we haar in bad gelegd. Er was ondertussen 20 man familie gekomen en die gingen helemaal door het lint. De politie is er aan te pas gekomen om de familie in bedwang te houden. Het was echt een zooitje op de SEH want alles was nat en iedereen liep er met z'n vieze schoenen doorheen dus overal stonden voetstappen. Toen ze weer wat rustiger werd hebben we haar weer op bed gekregen en maar op de SEH gelegd. Daar ging ze weer languit op de grond liggen en toen hebben we haar maar laten liggen. In de avonddienst is ze naar boven gebracht en overleden.
Vandaag ook echt een nare dag gehad! Vanmorgen begon het al. Er lag een man op de SEH die door z'n vrouw en haar zoon even toegetakeld was door twee kapmessen omdat ze ruzie hadden gekregen. Die vrouw had twee tanden uit z'n mond geslagen en die zoon had hem even toegetakeld met een kapmes. Z'n ellenboog had hij er half afgeslagen en overal had hij verwondingen. Het bot kon je zo zien zitten overal. Hij is naar de OK gebracht en geopereerd. Daarna kwam er een jongen binnen die was aangereden. Het viel gelukkig mee maar hij zat helemaal onder de flinke schaafwonden die ik heb verzorgd en toen kon hij weer naar huis. Vanmiddag werd er een vrouw binnen gebracht die thuis niet goed geworden was. Ze stonk verschrikkelijk dus we dachten gelijk weer aan een intoxicatie wat later niet waar bleek te zijn. We hadden haar in de shock gelegd en net toen we de monitor aan hadden gesloten viel ineens alles op de monitor uit en blies ze de laatste adem uit. Heel apart om mee te maken! Een lichaam afleggen kennen ze hier helemaal niet want toen ik vroeg of we haar nu af gingen leggen keken ze me allemaal aan alsof ik dronken was. Het was een hele zware vrouw en ze zat helemaal onder de ontlasting dus dat moesten we eerst schoonmaken. We hebben er aardig aan lopen tillen met z'n vieren en toen we haar een beetje schoon hadden gemaakt, werden haar tenen aan elkaar vastgebonden met een verbandje zodat de voeten bij elkaar bleven liggen. Het ging er echt mensonterend aantoe!! Daarna moest ik een verbandje onder haar rug leggen en die strak om haar buik heen binden zodat ook haar armen bij haar lichaam bleven liggen. ZO naar om te doen! Ze wilden ook een verbandje om haar hoofd binden om haar mond dicht te maken maar dat heb ik tegen gehouden omdat de familie haar nog moest zien. Haar ogen stonden nog open dus die heb ik toen eerst netjes dichtgemaakt want ook daar kijken ze helemaal niet naar! We hebben haar met man en macht toen in een deken gewikkeld en in de badkamer gelegd waarna ik de familie opgehaald heb om te komen kijken. Het bleek dat ze thuis niet goed geworden was en toen heeft die man haar gewassen met een één of ander sterk goedje om haar zo weer kracht te geven om naar de SEH te komen dus vandaar dat ze zo sterk rook, maar het mocht niet baten. Later hebben twee collega's haar naar het mortuarium gebracht. Ik heb met veel moeite toen even snel een broodje naar binnen gewerkt omdat het inmiddels als twee uur was geweest. Ik was net goed en wel weer op de werkvloer toen er vier jongens door de medische zending naar binnen werden gebracht. Ze waren met de auto een paar keer op de kop geslagen. Twee van hen hebben het er aardig goed vanaf gebracht. Eentje zat er helemaal onder de schaaf- en brandwonden en de ander lag op de shock want die had ontzettend veel last van z'n nek. Ik heb snel een infuus geprikt bij hem en toen hebben ze een foto laten maken. Terwijl mijn collega's met die vier jongens bezig waren werd er nog een man binnen gebracht met de ambulance en er werd gevraagd of ik me over die man wilde ontfermen. Hij had zijn duim er half af liggen. Was echt een gaaf wondje! Ik kon het vel helemaal omhoog doen en ik kon alles zien zitten. Ik heb het eerst schoon gespoten met een spuitje water en daarna de arts geassisteerd om het te hechten. Wat een dag weer!! Ik was helemaal kapot toen ik thuis kwam.
En zo maken we elke dag weer rare dingen mee hier in Paramaribo op de SEH.

Lieve mensen, mijn vingers zijn moe van het typen en de wekker gaat over een paar uurtjes al weer dus ik ga maar eens lekker slapen. De foto's komen bij mijn volgende verslag..

Heel veel liefs uit SU...

-x-x-x- Paulien

  • 13 Mei 2014 - 01:54

    Petraa:

    Pfff.. Wat maak jij heftige dingen mee zo op één dag! :$
    Én trouwens ook goed van je dat je dit zo allemaal kan beschrijven,
    want het is allemaal niet niks wat je mee maakt binnen een dag..!

    Trouwens, tussen neus en lippen door ga je ook nog het avonturenpad op,
    Leuk joh... Het is volgens mij gewoon té gaaf om al die leuke uitjes mee te mogen maken..

    Geniet er nog ffies van, voor je het weet is het voorbij!
    Groetjes uut Elspeet!:)


    Liefss Petraa

  • 13 Mei 2014 - 01:57

    Waar Blijft De Zon?:

    Trouwens hier is de regentijd wel begonnen hoor, wat een weer hier in het Kikkerlandje.!! #Brrrr

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Paulien

Mijn stage in Suriname...

Actief sinds 21 Jan. 2014
Verslag gelezen: 668
Totaal aantal bezoekers 36885

Voorgaande reizen:

06 Februari 2014 - 08 Juli 2014

Mijn stage in Suriname

Landen bezocht: